• Artist trading cards – collage

    In november wil ik, in het kader van NaNoWriMo, elke dag een how-to blogartikel plaatsen. Dus 30 in totaal. Klik hier voor het eerste artikel in deze reeks.


    Materialen

    • papier van 2,5 bij 3,5 inch
    • referentiefoto(‘s)
    • collagepapier
    • gesso (Ranger)
    • Gelato’s (Faber-Castell)
    • matte medium (matte, doorzichtige lijm)
    • textuurstempel
    • watervaste stempelinkt
    • stiften (Pitt pens van Faber-Castell)
    • witte gelpen (Sakura)

    Deze techniek wordt in het Engels ook wel ‘paper piecing’ genoemd. In plaats van vlakken inkleuren met verf of potlood, gebruik je collagepapieren. Ik vind deze techniek erg leuk bij het verzinnen van outfits. Soort van mode-illustratie, maar dan wat simpeler. Ik doe dit eigenlijk te weinig, en nu is een mooi moment.

    1. Gesso en Gelato’s

    Ik begon met een laagje gesso, omdat dit beter werkt voor de Gelato’s. Dit zijn zachte sticks, soort van lippenstift, en kun je na het aanbrengen uitsmeren en mengen met je vingers. Voor deze achtergrond gebruikte ik vanille, zilver, en grijs.

    De spetters maakte ik met een textuurstempel en watervaste inkt (sepia).

    2. Schets

    Voor de schets gebruikte ik meerdere modefoto’s, gevonden via Pinterest. Ik was er niet heel tevreden mee, maar besloot toch door te zetten, in de hoop dat de collage wel wat zou corrigeren.

    3. Collage in laagjes

    Om zo’n afbeelding goed op te bouwen, is het belangrijk om in lagen te denken. Wat ligt onderop? Wat komt daarna? De legging is de onderste laag, en daarna de trui. Maar dan wel eerst de mouwen en dan het lijf. Op deze manier bouwde ik de afbeelding stukje bij beetje op.

    Ook hield ik rekening met de schaduw die ik later toe zou voegen. Schaduw valt op onderliggende delen, omdat de delen daarboven het licht tegenhouden. Op deze manier kun je leuk spelen met paper piecing en mode-illustratie.

    4. Schaduw en highlights

    Omdat ik de lijm zowel onder als boven op de stukjes papier smeerde, werd het papier afstotend. Hierdoor kon ik subtiele schaduwen aanbrengen met mijn Pitt stiften. Een lijntje tekenen en deze met vinger of kwastje uitvegen. Tot slot wat gelpen voor de highlights en voila!

    Hij is zeker verbeterd ten opzichte van de schets en ik denk dat ik dit vaker ga proberen 😉

     


    Ook eens proberen? Neem dan contact met mij op voor een afspraak: info@studioginart.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *