• Artist trading cards – gelli printing I

    In november wil ik, in het kader van NaNoWriMo, elke dag een how-to blogartikel plaatsen. Dus 30 in totaal. Klik hier voor het eerste artikel in deze reeks.


    Materialen

    • aquarelpapier van 2,5 bij 3,5 inch
    • referentiefoto(‘s)
    • acrylverf (Dylusions van Ranger)
    • gell printing plate (Gelli Arts)
    • stencils
    • verfroller
    • plastic paletmes
    • matte medium (matte, doorzichtige lijm)
    • stiften (Pitt pens van Faber-Castell)

    1. Gelli printing

    voor de achtergrond van deze ATC besloot ik te Gelli printen. Een heerlijk ontspannen techniek die veel productie en verrassingen oplevert. De kunst is vooral om de juiste kleurencombinatie te selecteren en te weten wat stencils en mark makers doen. Laag op laag op laag. En op tijd stoppen, uiteraard.

    Naast mijn uiteindelijke kaartje, kreeg ik deze achtergronden door ghost printing en het afrollen van mijn verfroller. Ze zijn zeker nog niet af, maar wel een leuk startpunt voor de volgende keer.

    2. Verfijnen achtergrond

    Om de achtergrond wat interessanter te maken, heb ik na het printen nog elementen toegevoegd in dezelfde kleuren.

    Een deel zal bedekt worden door de focal image, maar dat geeft niet. Het maakt het geheel toch wat leuker.

    3. Schets in acrylverf

    De schets maakte ik in een zalmkleur die ik zelf mengde met wit, wijnrood, en zachtgeel. Met uitzondering van het wit, zijn dit kleuren die ik ook bij het Gelli printen gebruikt heb.

    Ik heb dit ook geprobeerd door te voeren in het jongetje. Zijn shirt was eigenlijk blauw, maar dat zat niet in mijn palet. Wel heb ik bruin toegevoegd.

    4. Invullen acrylverf

    Ik begon met het gezicht en de handen. Zalmkleur als middentoon, wit voor het licht en bruin voor de schaduwen. Vervolgens het shirt en als laatste het vliegtuigje met pen. Ik wilde het vliegtuigje wat meer focus geven door het dinkerder te maken dan de rest.

    5. Details en resultaat

    Tot slot een laagje matte medium om wat schaduw met een Pitt pen toe te kunnen voegen. Deze stiften bevatten Oost-Indische inkt. Acrylverf absorbeert dit gelijk, maar matte medium stoot juist af. Hierdoor kun je de inkt nog een beetje uitvegen, voordat het permanent opdroogt.

    Dan nog wat highlights met gelpen en voila! Ben er blij mee, vooral de kleuren en retro sfeer die het uitstraalt.


    Ook eens proberen? Neem dan contact met mij op voor een afspraak: info@studioginart.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *