• Artist trading cards – kleurpotlood I

    In november wil ik, in het kader van NaNoWriMo, elke dag een how-to blogartikel plaatsen. Dus 30 in totaal. Klik hier voor het eerste artikel in deze reeks.


    Materialen

    • tekenpapier van 2,5 bij 3,5 inch
    • referentiefoto(‘s)
    • kleurpotloden (Prismacolor)
    • schetspotlood

    De kleuren die ik van tevoren selecteerde.

    De kleuren die ik uiteindelijk gebruikte.

    1. Schets en highlights

    De schets heb ik uitgewerkt met technisch potlood. Ik heb hier geen gum bij gebruikt, maar dat had zeker wel gekund. Ook is het handig om de referentiefoto te printen en de rastertechniek toe te passen. Iets wat ik niet heb gedaan en waardoor de verhoudingen wat raar kunnen lijken.

    Omdat kleurpotlood een transparant medium is (net als aquarelverf), is het verstandig om eerst met de lichte kleuren te beginnen. Het papier zijn de witte highlights (eigenlijk alleen in het oog en op de neus). Het gele is voor de warme gloed die het paard leek te hebben.

    2. Middentonen toevoegen

    Oranje-bruin was een lichte, tot midden toonwaarde die ik had toegevoegd. Ik heb het geel hiermee verdonkerd, maar niet helemaal bedekt. En ben met schaduwpartijen gaan spelen. Hoe harder je op een potlood drukt, hoe donkerder het kleurt. Dit geeft toonwaarden binnen één kleur.

    3. Midden en donker

    Vanwege de transparante aard van kleurpotloden, bouw je de tekening laag voor laag op. Van licht naar donker. Geel en oranje-bruin, naar bruin, donkerbruin, en blauw-zwart.

    De oogkas heb ik gelijk meegenomen bij het inkleuren, om het onderdeel te laten worden van het geheel. Net als de neus. Alleen de oogbol ben ik wat later aan begonnen.

    4. Finishing touches

    Om het pigment van het potlood volledig in de groeven van het papier te laten zinken, ‘glaceer’ ik de onderliggende lagen met een bijpassende kleur. Vaak is dit één of meer tinten lichter dan de toplaag, maar het kan ook juist een donkerdere kleur zijn. Deze laatste laag druk ik hard op het papier, om al het pigment in de groeven te duwen.

    5. Resultaat

    Al met al ben ik tevreden met het resultaat. Ik heb lang niet meer met kleurpotloden gewerkt en hoewel het voor mij erg bewerkelijk is en lang duurt, is het zeer zeker leuk om te doen.

    Ik denk dat ik voor het volgende kleurpotlood-experiment een onderlaag van aquarelverf aanbreng. Kijken wat dat doet.


    Ook eens proberen? Neem dan contact met mij op voor een afspraak: info@studioginart.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *