• Artist trading cards – acrylverf II

    In november wil ik, in het kader van NaNoWriMo, elke dag een how-to blogartikel plaatsen. Dus 30 in totaal. Klik hier voor het eerste artikel in deze reeks.


    Materialen

    • aquarelpapier van 2,5 bij 3,5 inch
    • referentiefoto(‘s)
    • acrylverf (Royal Talens Amsterdam)
    • acryl retarder (Royal Talens)
    • matte medium (Ranger)
    • stiften met Oost-Indische inkt (Faber-Castell Pitt)

    1. Achtergrond en schets in acryl

    Om de achtergrond een lichte parelmoertint te geven, heb ik de eerste laag met Twinkling H2O aangebracht. Dit was helaas niet zo’n slimme zet, omdat dit geen watervast medium is. De volgende laag weekte die eerste laag weer los. Deze raad ik dus af. Na de parelmoer heb ik een lichtgrijs aangebracht om het iets donkerder te maken.

    2. Retarder

    Voor deze ATC wilde ik een acrylretarder gebruiken. Dit is een medium die ervoor zorgt dat de verf niet snel opdroogt, zoals bij acryl gebruikelijk is. Ik hoopte hierdoor hetzelfde te kunnen doen als bij olieverf. Helaas ben ik nog niet genoeg bekend met dit medium (verhoudingen, verdunningen, exacte toepassing, etc.) om het goed te gebruiken. Blijven oefenen, maar voor deze leeuw ben ik na een paar keer proberen gestopt met de retarder.

    3. Opbouwen

    Na de schets in acrylverf ben ik begonnen met het invullen. Vijf kleuren in drie toonwaarden; wit (licht), oker (midden), rood (midden), bruin (midden), donkerbruin (donker).

    Ik vond de overgangen tussen deze kleuren lastig goed te krijgen. Misschien kwam het door (mijn frustratie met) de retarder. Ik weet het niet.

    4. Matte medium en stiften

    Vaak doe ik bij mijn acrylschilderijtjes als laatste een laag matte medium (mat-doorzichtige lijm) over mijn werk. Hierdoor kan ik wat laatste details toevoegen met mijn Pitt stiften. Deze stiften zijn gevuld met Oost-Indische inkt, waardoor ze watervast opdrogen en je er dus weer andere lagen overheen kunt doen. Het voordeel van de lijmlaag is dat het de inkt van de stift niet direct absorbeert. Hierdoor kun je het met je vingers nog wat uitsmeren en verdunnen.

    5. Details

    Tot slot de puntjes op de i! De achtergrond moest nog iets donkerder en sommige highlights iets lichter. Al met al is ie toch nog goed gelukt!


    Ook eens proberen? Neem dan contact met mij op voor een afspraak: info@studioginart.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *