• Art journal kaart: In verwachting

    Welkom op mijn blog! Hier laat ik mijn creatieve uitspattingen zien in een serie foto’s. Met een beetje tekst. Maar vooral foto’s. 

    Tekst die een foto beschrijft staat onder de betreffende foto.


    Om mijn mixed media spree op gang te houden en toch ook meer te doen dan alleen art journaling, besloot ik om een art journal kaart te maken. Oftewel, mixed media in een kaart. Want wie zegt dat kaartjes alleen maar waterverf of grafisch moeten zijn?

    Klik op een afbeelding om deze te vergroten.

    Materialen

    • Stevig stuk papier (ik koos voor een stukje vierkant karton)
    • Stencil naar keuze
    • Vochtige babydoekjes
    • Achtergrondstempel (script)
    • Watervast inktkussen, bruin (Stazon)
    • Artist Pitt stiften (Faber-Castell)
    • Wateroplosbare krijtjes (Caran d’Ache Neocolor II)
    • Lijm met kwast (art medium)
    • Gesso (primer medium)
    • Acrylverf (Amsterdam van Royal Talens)
    • Acrylstift of andere watervaste stift
    • Gekleurd karton voor de kaart
    • Glitterpapier voor de kaart

    1. Gesso

    expecting-gesso

    Ik heb een schilderijtje waar ik niet blij van werd overgeschilderd met gesso. Maar zelfs als je een blanco stuk papier of karton gebruikt, is het belangrijk om een laag gesso aan te brengen. Gelatos werken namelijk niet zo goed op een papieren ondergrond (althans, niet voor de techniek die ik hier toepas).

    2. Gelatos

    expecting-gelatos-1

    Gebruik drie kleuren Gelatos die bij elkaar passen, maar niet teveel op elkaar lijken. Je wilt niet een oppervlakte in één kleur , maar je wilt ook niet die vieze, bruine kleur die je krijgt als je teveel of te verschillende kleuren mengt. Zo is paars een kleur waar je mee op moet passen.

    3. Uitsmeren en blenden

    expecting-gelatos-2

    Omdat ik van kliederen houd, gebruik ik mijn vingers om de kleuren uit te vegen en te mengen. Doop je vinger in wat water en schud de druppels eraf. Het hoeft eigenlijk alleen vochtig, niet nat. Veeg met die vinger de kleuren over je papier. Doe de lichtere kleuren eerst, veeg dan je vinger af en doe de donkerdere. Meng de kleuren voorzichtig, dat het niet één grote vlek wordt. Gelatos drogen niet permanent op, dus je kunt altijd terug om het wat meer te mengen. Als je een deel wat lichter wilt maken, gebruik dan een babydoekje om de kleur op te deppen.

    4. Stencil

    expecting-stencil

    Omdat Gelatos wateroplosbaar blijven, ook nadat ze droog zijn, kun je deze leuke techniek toepassen. Leg een stencil naar keuze over je papier en met een babydoekje haal je de kleuren weg. Het wordt niet meer zo wit als de gesso was, maar dat geeft het juist een leuk effect.

    5. Lijm/Art medium

    expecting-art-medium

    De wateroplosbare eigenschap van Gelatos waar we in de vorige stap zo dankbaar gebruik van maakten, kan ook een nadeel zijn. Ieder ander vochtig of nat medium wat je toevoegt, zoals verf, zal de kleuren van de Gelatos overnemen. Om dit te voorkomen, smeren we een laagje doorzichtige lijm (art medium) over het gehele oppervlak. Omdat lijm ook vochtig is, zullen de uitgestencilde figuren wat vager worden. De truc is om er niet te vaak overheen te gaan. Probeer elke strook met één veeg volledig te bedekken, zodat je er niet vaker overheen hoeft.

    6. Textuur

    expecting-texture

    Om nog meer textuur aan te brengen, heb ik een achtergrondstempel en watervaste inkt (Stazon) gebruikt. Maar je kunt natuurlijk ook andere technieken toepassen, zoals spetteren, zelf iets schrijven met een watervaste pen, stencils en modeleerpasta of textuurpasta, en er zijn vast nog meer technieken te verzinnen. Leef je uit!

    7. Schets

    expecting-sketch

    Als ik blij ben met de achtergrond, schets ik mijn ontwerp uit. Dit doe ik met een acrylstift van Posca, omdat deze goed zichtbaar en watervast is. Ik kan hierdoor niet uitgummen, maar gelukkig zijn foutjes goed te corrigeren, zoals ook te zien in mijn schets.

    8. Gesso

    expecting-sketch-gesso

    Om de kleuren van de handen goed tot hun recht te laten komen, wil ik de achtergrond wit hebben. Hier biedt gesso weer uitkomst. Niet alleen is het een dekkende, witte laag, het heeft ook een beetje textuur (een beetje zoals tandpasta), waardoor de krijtjes en verf in de volgende stappen goed hechten.

    9. Neocolor II

    expecting-neocolor

    Met de wateroplosbare krijtjes van Caran d’Ache kleur ik de schaduwpartijen in. Ook maak ik de vingertoppen een beetje rood-roze, om ze wat meer te laten leven. Het leuke van deze techniek, krijtjes én verf, is dat je de donkerdere tonen met krijt kunt doen en de middel en lichte tonen met verf.

    10. Verf

    expecting-paint

    Met verf, lichtbeige (blanke huidskleur) en wit, schilder ik over de nog witte partijen en over de schaduwpartijen. Dit zorgt ervoor dat het krijt oplost en een beetje overloopt in de verf. Het geeft een heel leuk effect en je hebt iets meer controle over je schaduwpartijen.

    11. Lijm/Art medium

    expecting-art-medium-2

    Omdat ik de schaduwpartijen wat wil verdiepen, wil ik er met mijn Pitt stiften overheen. Deze stiften bevatten gekleurde Oost-Indische inkt en is permanent wanneer het opdroogt. Dit werkt echter alleen als de ondergrond een niet-absorberende laag heeft, zoals lijm/art medium. Dus smeer ik nog een laagje over mijn schilderijtje (alleen de handen en het plantje, de achtergrond heeft nog).

    12. Artist Pitt stift

    expecting-pitt-pen

    Met een paarse Pitt stift verdiep ik de schaduwen. Ik teken een klein deel, en veeg dit vervolgens een beetje uit met mijn vingers. Je kunt het ook uitvegen met een vochtig penseel.

    expecting-2-other-color-scheme

    Hier zie je hetzelfde idee, maar dan met andere kleuren. En spetters op de achtergrond.

    13. Kaart

    expecting-final-photo

    Omdat de afbeelding niet gecentreerd was op de achtergrond, heb ik een kleine strook afgesneden. Een stukje glitterpapier erachter en je hebt een mooi kaartontwerp!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *