• Artist Trading Card: Tim Burton 2

    Welkom op mijn blog! Hier laat ik mijn creatieve uitspattingen zien in een serie foto’s. Met een beetje tekst. Maar vooral foto’s. 

    Tekst die een foto beschrijft staat onder de betreffende foto.


    Voor dezelfde Tim Burton swap op illustratedatcs.com, dit keer Corpse Bride. Nu ben ik zelf niet zo van dit genre, maar wie leerde ooit iets door in z’n comfort zone te blijven, toch?

    Klik op een afbeelding om deze te vergroten.

    Materialen

    • Aquarelpapiertjes gesneden op 2,5 bij 3,5 inch
    • Acrylverf (Amsterdam van Royal Talens)
    • Posca stift, zwart, 0,9-1,3 mm.
    • Penseeltjes, ik gebruik zelf het liefst met platte kop

    1. Achtergrond

    IMG_5791

    Met mijn vingers heb ik druppels verf direct op papier verspreid en gemengd. Als je niet zo van vieze vingers houdt, kun je natuurlijk een kwastje of penseel gebruiken.

    2. Schets

    IMG_5792

    Deze stap is een beetje eng, als je nog niet zoveel ervaring hebt. Het heeft mij heel wat jaartjes gekost om dit zo te doen. Omdat je op acrylverf niet met potlood kunt tekenen (het droogt op als plastic en probeer maar eens met potlood op glad plastic te tekenen), heb je ofwel ook acryl, of watervaste pen nodig. Je kunt het dus niet uitgummen. Met een vrij dikke Posca stift, waar vloeibare acrylverf in zit, teken ik de figuren uit. De dikte van de stift voorkomt dat ik heel gedetailleerd ga priegelen.

    3. Acrylverf

    IMG_5793

    Bij deze bruid besloot ik om geen onderlaag van gesso te schilderen. Alle kleuren zijn vrij dekkend, dus een onderlaag was niet echt nodig. Ik begon hier met de lichtste kleuren – de highlights – vanwege de vrij donkere ondergrond. Daar mengde ik de schaduwen van donkerblauw en zwart in.

    6. Ogen, haar, sluier

    IMG_5794

    Bij deze bruid waren de ogen vrij makkelijk, maar het haar vrij lastig. Het haar is nogal donker en dus is het moeilijk een onderscheid te maken tussen lichtere en donkere partijen (in haren zijn dat vaak lokken, die vangen licht op de bollingen, en lichten in de diepe delen in de schaduw). De sluier heb ik met een droog penseel en wat verf als het ware over het papier geschraapt. Door de textuur in het papier, lijkt het net het doorschijnende kant van een sluier.

    7. Details en afwerking

    Tim Burton CB small

    Tot slot de mond. Eigenlijk het enige kleurige tintje in dit monochromatische schilderijtje. De bovenlip ligt eigenlijk altijd in de schaduw, terwijl de onderlip het meeste licht vangt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *