• Artis Trading Cards: Tim Burton

    Welkom op mijn blog! Hier laat ik mijn creatieve uitspattingen zien in een serie foto’s. Met een beetje tekst. Maar vooral foto’s. 

    Tekst die een foto beschrijft staat onder de betreffende foto.


    Op illustratedATCs.com doe ik mee aan een swap over personages van Tim Burton. Ik heb Mad Hatter en Edward Scissorhands al af. Mijn proces van beide kaartjes zie je hieronder.

    De afbeeldingen zijn thumbnails. Klik om ze te vergroten.

    Materialen

    • Aquarelpapiertjes gesneden op 2,5 bij 3,5 inch
    • Acrylverf (Amsterdam van Royal Talens)
    • Posca stift, zwart, 0,9-1,3 mm.
    • Penseeltjes, ik gebruik zelf het liefst met platte kop
    • Gesso (primer medium)
    • Caran d’Ache Neocolor II

    1. Achtergrondkleuren

    IMG_5702IMG_5681

    Ik begon met het selecteren van mijn achtergrondkleuren, op basis van de referentiefoto die ik gebruikte. Deze kleuren heb ik direct op het papier gedruppeld (omdat de kaartjes zo klein zijn, heb je echt niet veel nodig).

    2. Achtergrond

    IMG_5703IMG_5682

    Met mijn vingers heb ik de verf verspreid en gemengd. Als je niet zo van vieze vingers houdt, kun je natuurlijk een kwastje of penseel gebruiken.

    3. Schets

    IMG_5704IMG_5683

    Deze stap is een beetje eng, als je nog niet zoveel ervaring hebt. Het heeft mij heel wat jaartjes gekost om dit zo te doen. Omdat je op acrylverf niet met potlood kunt tekenen (het droogt op als plastic en probeer maar eens met potlood op glad plastic te tekenen), heb je ofwel ook acryl, of watervaste pen nodig. Met een vrij dikke Posca stift, waar vloeibare acrylverf in zit, teken ik de figuren uit. De dikte van de stift voorkomt dat ik heel gedetailleerd ga priegelen.

    4. Gesso en krijt

    IMG_5706IMG_5686

    Je schets kun je ter plekke verbeteren. Gummen kan niet, maar is ook niet nodig, omdat de lagen die nu komen dekkend genoeg zijn om de lijnen te verbergen. Ik begin met een laagje gesso. Deze primer zorgt ervoor dat het oppervlak weer poreus wordt en de plastic laag verdwijnt. Daarnaast wordt de ondergrond witter, dus zullen kleuren beter te zien zijn. Bij Edward Scissorhands heb ik alleen het gezicht met gesso bedekt, omdat zijn haar en kleding zwart is en dat dekt toch wel. Na de gesso heb ik met wateroplosbaar krijt de schaduwplekken aangegeven. Het ziet er nu nog niet uit, maar wacht maar 😉

    5. Acrylverf

    IMG_5708IMG_5687

    Omdat dit krijt wateroplosbaar is en er in acrylverf water zit, lost het op zodra je er overheen schildert. Met witte (of bijna-witte) acrylverf schilderde ik over de gezichten, hier en daar een beetje bijsturend. Het pigment in het krijt is vrij sterk, dus teveel ‘uitsmeren’ kan zorgen voor een rommelig resultaat. Het is belangrijk je penseel tussendoor schoon te maken. Bij foutjes kun je makkelijk met je witte acryl over de mislukte plek heen om het lichter te maken. Ook houd ik er kleine hoeveelheden acrylverf bij in de kleuren van mijn krijtjes, voor het geval ik wat bij moet kleuren als het een te pastellerig geheel wordt.

    6. De ogen

    IMG_5688IMG_5691

    Hoewel ik probeer de ogen in één keer mee te nemen, lukt dit niet altijd. Maar wel probeer ik de oogkassen direct te doen. Hier kan ik dan later de ogen als het ware in zetten. Wit voor het oogwit, maar wel met schaduw aan de boven- en zijkanten, de pupil, en tot slot de iris. Als laatste voeg ik het glimlicht toe. Let op dat er meer schaduw in de ogen (het wit, de irissen, en zelfs de pupil) zit dan je in eerste instantie zou denken.

    7. Details

    IMG_5709IMG_5692IMG_5694

    Na het gezicht (met of zonder ogen) vul ik de rest van het figuur in. Ofwel direct met acrylverf, zoals bij Edward, ofwel eerst met krijt, zoals bij Hatter. Vaak gebruik ik drie kleurtonen: ik begin met de middentoon, vervolgens de donkerste, en als laatste voeg ik highlights toe met de lichtste toon.

    8. Afwerken

    Tim Burton ScissorHandsTim Burton - Mad Hatter

    Als laatste zijn de details aan de beurt. Bij Edward de ogen die nog moesten, bij Hatter nog wat highlights in de hoed en schaduw in zijn sjaal. Klik op de afbeelding om het volledige portretje te zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *