• Art journaling: Kat

    Welkom op mijn blog! Hier laat ik mijn creatieve uitspattingen zien in een serie foto’s. Met een beetje tekst. Maar vooral foto’s. 

    Tekst die een foto beschrijft staat onder de betreffende foto.


    Vandaag heb ik in mijn dieren art journal gewerkt. Ik heb twee art journals, een grote voor illustratieve afbeeldingen, en een kleinere vierkante voor dieren. Omdat onze kat zo schattig bij me in de studio lag, had ik zin om een kat te schilderen.

    Materialen

    • Vierkante Dylusions art journal
    • Collagepapier (in mijn geval zelfgemaakte Gelli prints)
    • Acrylverf (Tim Holtz en Amsterdam van Royal Talens)
    • Stempel (script tekst, voor de achtergrond)
    • Paarse Brush pen van Faber-Castell
    • Kwasten, het liefst een dikke en een dunne
    • Lijm met kwast (art medium)
    • Gesso (primer medium)

    1. Collage

    Cat background collage

    Ik begin met een laag papier op te plakken. In mijn geval heb ik zelfgemaakte Gelli prints gepakt en verscheurd. Deze heb ik op mijn art journal pagina geplakt met behulp van art medium en een kwastje. Ik smeer de lijm zowel onder als bovenop het stuk papier. Het voordeel hiervan (en tevens het nadeel) is dat het papier niet meer absorbeert. Dit betekent dat je acrylverf er makkelijker overheen kunst smeren, zonder dat het gelijk in het papier trekt.

    2. Acrylverf

    Cat background acrylics

    Vervolgens voeg ik een laag acrylverf toe (Distress Paints van Ranger/Tim Holtz). Deze hebben een handige spons bovenop, waardoor je de verf goed uit kan smeren. Al geef ik toe dat ik ook graag mijn vingers vies maak en het gewoon met mijn handen meng. Omdat er een laag lijm op het papier zit, duurt het langer voordat de verf droog is en kun je de verf weg deppen met een doekje (zoals ik gedaan het op mijn Gelli prints).

    3. Gesso

    Cat background gesso

    Als derde stap heb ik gesso toegevoegd. Gesso heft het effect van de lijm weer op en zorgt er juist voor dat de volgende laag weer geabsorbeerd wordt. Ik heb zowel verdunde gesso toegevoegd, als spetters. Denk er bij spetters aan dat hoe kleiner de kwast, hoe kleiner de druppeltjes worden. Ik heb twee maten kwasten gebruikt (niet tegelijkertijd).

    4. Stempel

    Cat background stamp

    Als laatste laag heb ik mijn vertrouwde script stempel gebruikt. Dit is een grote achtergrondstempel en heerlijk voor art journalen. De inkt was paarse Stazon. Deze inkt is permanent en smeert dus niet uit als je er met een volgend nat medium overheen gaat (zoals gesso of verf).

    5. Schets

    Cat background sketch

    Als de achtergrond klaar is, begin ik met mijn schets. Ik doe deze met permanente stift of  pen, omdat potlood niet werkt op de onderliggende lijmlaag. Fouten zijn goed te corrigeren en bovendien leerzaam. Bij deze kat had ik de pootjes te klein getekend, dus heb ik ze gecorrigeerd. In het resultaat zie je hier niets meer van.

    6. Inkleuren met gesso

    Cat no color

    Deze laag gesso heeft twee doelen: 1. Het verhult eventuele fouten en 2. Het zorgt ervoor dat de volgende laag beter geabsorbeerd wordt en dus de achtergrond volledig bedekt. Het is ook leuk om deze stap over te slaan (mits de schets goed gelukt is). Je ziet dan nog (delen van) de achtergrond door de afbeelding heen schijnen, als het ware. Dit zorgt ervoor dat de afbeelding beter met de achtergrond versmelt en niet er bovenop ligt.

    7. Inkleuren met acrylverf

    Cat no texture

    In deze stap heb ik de kat ingeschilderd met acrylverf (Amsterdam van Royal Talens). Ik heb hier een vrij grote, platte kwast voor gebruikt, om snel en losjes te kunnen werken. Ik heb de licht- en schaduwpartijen neergezet. De ogen sla ik altijd over in deze stap en eerlijk gezegd is dat niet altijd slim. Hierdoor loop je het risico dat de ogen geen onderdeel lijken van het geheel, maar als het ware losse onderdelen of ‘stickers’ die erop geplakt zijn. Maar goed, zo werk ik nu eenmaal 😉

    8. Textuur en de ogen

    Cat no shading

    Omdat ik het heerlijk zen vind om patronen te schilderen, heb ik besloten deze ook aan mijn kat toe te voegen. Streepjes en stippeltjes zorgen voor extra textuur en maken de afbeelding wat interessanter om naar te kijken. Ook heb ik de ogen ingevuld. Eerst met knalgeel, vervolgens de schaduw in bruin, en tot slot de pupil en highlights.

    10. Schaduw

    Cat final

    Om de kat wat meer naar voren te halen (los van de achtergrond) en om hem op de grond te zetten, heb ik schaduw toegevoegd. Ik ben zeker blij met het resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *