• Verschillende stijlen

    Welkom op mijn blog! Hier laat ik mijn creatieve uitspattingen zien in een serie foto’s. Met een beetje tekst. Maar vooral foto’s. 

    Tekst die een foto beschrijft staat onder de betreffende foto.


    Op het forum illustratedATCs.com heb ik weer meegedaan aan de Favorite Artist Pick-A-Theme (PAT) swap (favoriete kunstenaars uitwisseling, waarbij je een favoriet kiest en iedereen in jouw groep een kunstkaartje maakt met die kunststijl als leidraad).

    Het fantastische van deze PAT is dat je wordt gedwongen om te werken in een stijl die je niet per se gewend bent.

    Klik op de naam van een kunstenaar om voorbeelden van zijn/haar werk te zien.

    Michael Shapcott

    Materialen

    • Kleurpotloden
    • Waterverf (Winsor & Newton)
    • Papier
    • Penseel
    • Referentiefoto

    Michael Shapcott line red

    Ik ben begonnen met een schets in potlood. Deze heb ik vervolgens overgetrokken met rood potlood. Hier en daar een beetje schaduw aangebracht.

    Michael Shapcott watercolor

    Vervolgens heb ik het geheel opgezet met waterverf. Iets wat ik te weinig doe, maar hier wel heb geprobeerd, is eerst het papier vochtig te maken met schoon water, en vervolgens mijn kleur hierop aangebracht. Het voordeel is dat de randen van kleur naar papier niet zo hard worden. De kleur wordt wel minder intens, maar met meerdere lagen is dat op te lossen. In het gezicht zie je hoe dit eruit ziet.

    Michael Shapcott

    Het uiteindelijke resultaat. Ik heb als laatste laag nog kleurpotlood toegevoegd.

    Richard Burlet

    Materialen

    Richard Burlet collage gesso

    Ik ben begonnen met een schets. Omdat het origineel een bepaalde textuur heeft, hebt ik dit met collage geprobeerd te bereiken. Postzegels en keukenpapier (1 laagje) lenen zich hier heel goed voor. Deze collage laag heb ik bedekt met gesso, om het naar de achtergrond te duwen en om het makkelijker overschilderbaar te maken.

    Richard Burlet palet

    Vervolgens heb ik mijn palet bepaald. Acrylverf voor de ondergrond (behalve het gezicht en de schouder) en Twinkling H2Os voor een glanzende toplaag.

    Richard Burlet background

    De achtergrond heb ik opgezet met donkerblauw en zwart. Ik had de hoed te klein gemaakt en heb deze gecorrigeerd met gesso.

    Richard Burlet crayons

    De muur, haar hoed en jurk heb ik met de lichtere kleuren blauw opgezet. Ik meng deze op papier, omdat ik juist wat kleurverschil wilde, en geen egale overgang. Voor de huid heb ik wateroplosbare krijtjes gebruikt. Deze creëren een zachte, pastel-kleuren die goed past bij huid.

    Richard Burlet

    Het eindresultaat. De huid is nu bewerkt met gesso en ik heb als laatste laag wat glinstering aangebracht met de H2Os.

    Trina Schart Hyman

    Materialen

    Trina Hyman sketch

    Wederom begonnen met een schets. Het is belangrijk om gelijk de goede verhoudingen neer te zetten. In principe kun je met acrylverf nog van alles veranderen (het is een dekkende verf, en dus makkelijker om foutjes weg te werken), maar als het om verhoudingen gaat lukt dat vaak niet.

    Ter verduidelijking, bij verhoudingen (of proporties) gaat het om of een element goed staat en de juiste grootte heeft in verhouding tot een ander element. Bijvoorbeeld, de neus in verhouding tot het gezicht, of het ene oog in verhouding tot het andere oog.

    Trina Hyman palet

    Het palet! Niet alleen de kleuren (neon-geel! whoooo!), maar ook het palet zelf. Een glazen snijplank van de Xenos. Overigens zijn dit de kleuren voor de kleding en achtergrond. De kleuren voor de huid had ik er toen al afgehaald.

    Trina Hyman skin background

    Ik ben begonnen met de huid. Vooral ook omdat ik die kleuren nog op mijn palet had liggen van een vorig project. Omdat acrylverf snel droogt (één van de grote voor- en nadelen), heb ik een vertragingsmedium gebruikt (retarder). Hiermee kon ik langer blijven mengen op het papier.

    Trina Schart Hyman

    Het resultaat! Ik vind de knalkleuren die Hyman gebruikte echt fantastisch.

    Julian Landini

    Materialen

    • Gel-pennen
    • Papier
    • Referentiefoto

    Julian Landini

    Van deze artist trading card heb ik geen procesfoto’s. Ik begon met een schets in potlood, en heb de kleuren gel-pen laag voor laag toegevoegd. Ik begon met donkerblauw en zwart, toen lichtblauw en groen, toen rood, en tot slot oranje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *